Alla inlägg under april 2019

Av Emma Lindahl Smith - 30 april 2019 22:06

Godkväll läsare.
Inför koloskopin var jag sjukt nervös, men sköterskan som tog hand om mig var superduktig. Hon såg direkt hur nervös/rädd jag var, så hon förklarade lugnt & stilla hur allt skulle gå till. Först fick jag gå in i ett rum där det fanns en säng, kläder & en toalett. Där fick jag då byta om till sjukhus skjorta & ett par pappersbyxor med hål i för rumpan. Fett fula var dom haha. Sedan gick jag igenom en ny dörr & då kom jag till undersökningsrummet. Där fick jag lägga mig på en säng & hon gick igenom allting steg för steg. Jag fick sedan en kanyl i armen & hon var superduktig & det gjorde inte ens ont!. Därefter såg hon hur nervös jag var så jag fick smärtlindring samt lugnande medel. Därefter minns jag inte så mycket mer än att de pumpade in luft i tarmen & sprutade i vatten. De tog även (tack&lov) 6st biopsier i olika delar av tarmen. Som tur var (eller tyvärr) såg tarmen normal ut, så nu hoppas jag att biopsiorna visar något annars blir jag nog galen. Dock tar de lång tid innan jag får svaren, har jag tur får jag dom innan juni månad :/ Direkt när jag kom hem så kokade jag en kopp te & rostade mackor! Tänk att det kan vara så sjukt gott med lite te & rostade mackor efter att inte ha fått äta på 45,5h!?!?! Kändes som att jag var i himlen. Nu ikväll har jag inte gjort mycket då jag varit jättetrött & lite yr. På torsdag ska jag tillbaka till vårdcentralen för att se hur man går tillväga nu. Puss&kram

Av Emma Lindahl Smith - 30 april 2019 08:04

Hej läsare.
Igår kväll var inte alls kul & inte natten heller. Jag lyckades somna en stund inatt men nog ingen längre. När alarmet ringde ville jag bara strunta i det & sova vidare, men kl 0600 var det dags för omgång 2. Morgonen har varit ett helvete & jag försöker att inte gråta & skrika då sambon ligger & sover i rummet bredvid. Tyvärr kommer detta nog hålla på ett par timmar till, men det ska bli skönt när det är över. Jag är dock sjukt nervös över undersökningen, hoppas de lägger någon bedövningssalva eller något. Jag uppdaterar er när jag vet något. Puss&kram

Av Emma Lindahl Smith - 29 april 2019 21:24

Hej läsare.
Idag har varit en låååång dag. Började med att jag var hos dietisten 0915. Hon hade dock inte så mycket besked mer än att i hennes ögon var inte detta ibs, utan hon tyckte mer att det lutade mot crohns. Själv har jag ingen aning men hon kunde inte direkt ge mig någon hjälp. Därefter handlade jag inför kvällen, dvs toapapper & dricka. När jag kom hem sov jag så mycket som möjligt (var dö hungrig!!) För att sedan börja laxeringen kl 17. Jag kan säga att, laxering är det värsta jag någonsin varit med om! Efter 2h grät jag så tårarna sprutade då det gör så hemskt ont i rumpan. Efter 4h verkar det som att det trappas ner men nu hoppas jag på att få sova. Imorgon ska jag ta dos nr 2 kl 0600 & jag ser INTE fram emot det. Min rumpa är så sårig & det bränner så fruktansvärt fasten jag smörjt. :( jag bara ber till gudarna att de hittar vad som är fel imorgon för detta helvetet kommer jag ALDRIG mer göra om. Vill även ge ett stort tack till pappa, Mikaela & min sambo som stått ut med mig i telefon/på sociala medier, utan er hade jag gett upp. Puss&kram.

Av Emma Lindahl Smith - 28 april 2019 19:20

Hej läsare!
Igår var sista dagen med inolaxol, anledningen att jag tog det var för att kunna gå på min brorsdotters 1års kalas. Det gick sådär, jag klarade maten men när jag skulle äta tårtan rasade magen ihop helt. Dock var det ett lyckat kalas och prinsessan var nöjd med sina presenter & jag fick tankat lite glädje fasten jag var trött som en gris.. På väg hem fick jag stanna på våxtorps rastplats då magen inte höll sig hela vägen hem. Väl hemma tog jag en kopp te & såg en film. Idag har jag inte tagit någonting & helt ärligt, jag längtar tills jag kan ta bulkmedel igen... Det gör så ont i min rumpa så jag vill gråta... Hur som helst så har vi inte gjort så mycket mer än pusslat & vi lyckades även ta oss till Tims mamma en stund i em då min mage verkade lite lugnare.. Börjar bli galen av att bara sitta på toa hela tiden, så var kul att få prata med någon... Ikväll åt vi min favoritmat, grillad falukorv med potatissallad. Jag åt extra mycket (dum idé, jag vet...) då jag sen ska fasta till cirka kl 15 på tisdag.. Idag får jag alltså endast äta till 0000, sen ska jag börja fasta & även börja med laxeringspulverna. Imorgon ska jag även besöka en dietist, men mer om det berättar jag imorgon. Nu är jag så trött så jag knappt kan hålla ögonen öppna. Ta hand om er, puss&kram.

Av Emma Lindahl Smith - 26 april 2019 11:40

Halloj läsare.
Var ett tag sen sist. Idag blir det ett långt inlägg, pga jag fått så himla många frågor hur det är. Sanningen är att jag inte mår bra. Man kan säga att den 9mars påbörjades mitt helvete. Magen spårade ordentligt & jag kan knappt jobba. Denna historien började för cirka 2år sedan, då problemen började. Efter att ha haft diarré ett par dagar gick jag till läkaren, som utan undersökningar eller provtagningar bara sa till mig att jag hade IBS & att jag fick lära mig att leva med det. Då godkände jag svaret, för vad visste jag? Magen spårade till & från i ett par dagar men sen var det lååånga uppehåll på månader. Den 9 mars i år påbörjades då som sagt mitt helvete. Magen slog ut, kändes som att någon drar en kniv i magen på mig (som mensvärk men 10000 gånger värre!) & jag hamnade på toaletten stup i kvarten. Jag gick till läkaren men de tog mig inte seriöst. Två veckor gick & det blev ohållbart. Att köra lastbil & få akut diarré är inget kul kan jag berätta, & det var många gånger det var på sekunden jag hann till toalett innan jag bajsade på mig. Jag gick tillbaka till läkaren & tog prover, massa blodprover & bajs prov. Under tiden bad de mig att prova inolaxol som gick att köpa receptfritt på apoteket. Sagt & gjort så åkte jag dit & köpte det & ringde jobb & sjukskrev mig själv. Efter 1v fick jag provsvaren och de var negativa, min mage? Den blev inte bättre. Vad jag än åt så rann maten ur mig, eller ja. Inolaxolen gör så att vätska klumpar sig, resultatet blev något mjukglass liknande som kom ur mig.. Jag ringde tillbaka till läkaren & kom dit ett par dagar senare, däremellan fick jag jobba. När jag kom till läkaren fick jag lämna salmonella prov (varför jag nu inte fick lämna det tidigare?!) & sjukskrivning var det inte på tal om. Svaret jag fick var att man kunde sjukskriva sig själv först 1v. Sagt & gjort ringde jag jobb igen & sjukskrev mig själv. När den veckan gått så ringde jag till läkarna för att se om det gick att sjukskriva mig nu eftersom diarréen påverkade mitt arbete så sjukt mycket, fick till svar då att "jag inte var tillräckligt sjuk för att bli sjukskriven & att jag kanske kunde sätta in en hink i lastbilen om jag inte skulle hinna till toalett?" Jag blev så chockad & la på. Jag försökte kämpa på så gott det gick den veckan men på lördagen slog min mage ut helt fullständigt och jag upptäckte blod i min avföring, tanken var direkt att "Nu dör jag". Jag körde ner lastbilen från Varberg, lämnade den på jobb & körde till akuten i Halmstad. Där fanns ingenting på blod/urinprov jag lämnade men när de gjorde en rektum undersökning så hittade de en 10cm lång reva i tarmen & det var därifrån blodet kom. På måndagen ringde jag direkt till min vårdcentral & berättade läget & att jag krävde en remiss för en kameraundersökning av tarmen. Dom lovade att skicka en & jag bad om specifikt till Halmstad. Jag ringde även jobb & sjukskrev mig igen. Kan tillägga att chefen var inte glad. 1v gick & svaret på salmonella var negativt. Fortfarande blir jag inte sjukskriven utan får börja jobba igen. Nu har påsken gått & min första arbetsdag kom i tisdags. Jag har fått använda hinken i lastbilen ett par gånger, maten rinner ur mig. I Göteborg kom jag äntligen till en toalett & blodet jag ser där får mig till panik. Jag lastar bilen snabbt som tusan & ringer min pappa i panik, helt inställd på att nu har något gått sönder i mig rejält & att jag kommer dö. Pappa tar tag i saken & ringer min vårdcentral & runt till andra. Jag har full panik & ringer ner till jobb & berättar läget som bara ber mig att köra ner & ställa lastbilen. Under tiden ringer jag även min kompis så jag får något annat att tänka på. Pappa ringer upp & säger till mig att åka till akuten. När jag väl ställt lastbilen & kommit till akuten kan de inte göra så mycket utan förklarar att det är revan som det kommer blod ifrån (hur de nu kan veta det när de inte undersökte mig mer än att köra upp ett finger i min rumpa?!). 450kr fattigare ringde jag till jobb & sa att jag stannar hemma. Jag ringde min vårdcentral & sa att nu får det fan hända något för detta funkar inte, att bajsa i en hink på jobb, nästan bajsa på sig för man hinner knappt till hinken & har fortfarande inte fått någon remiss. På kvällen när jag kom hem såg jag att min remiss kommit så den 30april ska jag in till Ängelholm (när jag bad om Halmstad?!??!?!) & göra en koloskopi undersökning. Jag är sjukt nervös inför den, men jag hoppas till gudarna att de hittar något fel så jag kan få någon medicin eller något. Hela min rumpa gör konstant ont efter alla dessa diarréer som jag har... Fram till undersökningen ska jag äta fiberfattig mat & sen 29 ska jag laxeras fram till undersökningen. Kan säga att här går toalettpapper! Som sagt så var detta ett långt inlägg, men jag hoppas att det förklarat de flestas frågor. Jag ska även senare anmäla min vårdcentral & byta, men just nu kan jag inte det pga utredning osv som är igång. För övrigt är jag ständigt trött & dricker mycket vätskeersättning. Jag är även så psykiskt frustrerad då jag bara vill komma tillbaka till mitt jobb där jag verkligen trivs. Att köra lastbil har lixom varit drömmen länge.. sen har jag lite skuldkänslor då jag vet att vi är få på jobb & att jag verkligen behövs... samtidigt vet jag att jag inte kan göra något åt min situation :( detta var allt för nu, jag är så trött så jag inte finner ord. Kram på er alla & ta hand om er.

Presentation


Emma heter jag, kommer från Örkelljunga Skåne. Är 28 år & jobbar på Perköps åkeri. Här följer ni min resa genom livet.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2019 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards