Alla inlägg under juli 2014

Av Emma Lindahl Smith - 14 juli 2014 19:44

Hej läsare!

Igår så gick hela gänget som bor här och kollade på fotboll på The Dubliners. Där var väldigt bra ös och många personer från olika länder. Bartendern var irländare och folket som satt där var tyskar, svenskar, engelska folk, kineser och irländare. En relativ go mix kan jag tycka! Jag & Jesper satt mest och drack och de andra var helt involverade i fotbollen haha! Jag drack San francisco och en hoff. Mannen som blandade min San francisco visste nog inte riktigt vad det var för något då han blandade i lime juice, bananlikör och hade säkert 3 limeskivor i.. Den var definitivt INTE värd pengarna. Jag fick även smutta lite på Saras Guinness, den var helt ok   

Efter att fotbollen (ÄNTLIGEN) var slut så gick vi till donken och köpte lite nattamat!   

Det blev sedan hem & sova.

Idag så vaknade jag relativt tidigt och gick och handlade frukost. Det blev lite smått och gott och även några middagar. När jag kom hem igen så åt jag frukost och sedan följde jag med Sara när hon skulle handla. Därefter gick vi hem & städade. Jag tog sovrummet och hon tog köket, fett teamwork! Det blev sedan att sova en sväng innan vi gick till Nordstan för att köpa lakan, haha. Jag blir alltid invirad i mitt nuvarande lakan när jag vaknar på morgonen så jag investerade i ett "dra på" lakan. Väl inne på Nordstan så snubblade jag över några jättefina armband och insåg att man hjälpte barncancerfonden om man köpte ett. Jag kände att om jag kan få ett snyggt armband och hjälpa någon som har cancer, varför inte? Så jag köpte ett armband och blev jäkligt nöjd över min insats! När vi senare kom hem så åt vi kvällsmat och sedan stod vi ett par timmar i baren och blandade drinkar. Kvällens planer är att jag ska plugga på drinkarna till imorgon och sen ska jag & Sara se på flicka 3   

Nu får ni se lite bilder och njuta av dom så uppdaterar jag mer imorgon.

PUSS!  

             

Av Emma Lindahl Smith - 13 juli 2014 19:28

Hej läsare!

Jag ber väldigt mycket om ursäkt för dålig uppdatering, men jag har haft brutalt mycket att göra!

Torsdag.


Dagen började med frukost och sen var det läxförhör på de 5 drinkarna. Direkt efter så var det dags att stå i baren och blanda drinkar. De som inte var i baren fick stå och hålla på med free pouring, där jag senare hamnade. Det blev lunch och därefter var det baren eller hålla på med flaring. Efter jag stått i baren och sedan flairat så var det dags för teori. Vi drog över från 15:00 (då vi egentligen slutar) till cirka 16:15. Läxan blev då cirka 47 frågor och 5 jättesvåra drinkar. Kvällen spenderades då alltså med plugg.

 

Fredag.


Denna dag var en rejäl otursdag så det skrek om det! Dagen började med att läraren kom cirka 30min försenad. Han skulle senare skriva ut proven, men då var bläcket i skrivaren slut efter att han skrivit ut den teoretiska delen, så man fick skriva drink delen själv. Därefter var det dags att gå in i baren. Vid halva tiden jag var där inne så klirrade jag såklart en eller två flaskor då droppkorkarna fastnade i min tröja och innehållet rann ut i batteriet (kallas det som vi stället ner flaskorna i) och ner på golvet. Efter att jag var i baren så var det lunch och därefter skulle jag hålla på med flairing. Under tiden jag höll på med flairingen så råkade jag kasta flaskan på mig själv och allt möjligt så jag fick massor av blåmärken. Därefter var det dags att gå in i baren igen och göra alla veckans drinkar och provsmaka dem (jag fick dock alkoholfri då jag senare skulle hämta bilen och köra hem när jag tagit tåget till Ängelholm). Under tiden vi smakade jag gjorde drinkarna så blåste det väldigt kraftigt så en tavla trillade ner och det kom glassplitter lite överallt. Otursdagen slutade dock inte där. När vi slutade sprang jag till tåget och skulle köpa en tågbiljett. Detta slutade i att jag inte hittade en automat och när jag väl hittade en, så hade jag inga pengar på mitt busskort (fasten jag fyllt på det 1v tidigare?!). Jag fick springa bort till tåget och förklara läget för tågvärden och bevisa via mitt kontoutdrag att jag visst fyllt på mitt kort. Tågvärden satte mig i första klass och ringde sedan till Skånetrafiken för att fråga vad som stod på. Efter en stund började tåget röra på sig och tågvärden kom till mig och jag fick en faktura som skulle betalas när jag kom hem. När jag senare kom till Halmstad så kom det på extra kontrollanter som skulle kontrollera biljetter! Min tågvärd hade då hoppat av i Falkenberg och jag fick den där lilla paniken. Kontrollanterna kollade på min faktura och tittade misstänksamt på mig. Då utbrister den ena att det inte stod på den att jag fick lov att sitta i 1:a klass. Då bröt jag ihop efter dagens oturligheter och förklarade så gott jag kunde att tågvärden hade hoppat av i Falkenberg, som beordrat mig att sitta där jag satt. Kontrollanterna såg lite chockade ut och önskade mig en trevlig resa innan de försvann. Väl i Ängelholm igen väntade pappa på mig och vi åkte hem.

 

Lördag.


Jag fick kliva upp jättetidigt för att jobba denna dag. Efter att ha jobbat blev det en snabb dusch och senare plugga olika drinkar som vi haft i veckan. Mot kvällen var det dags för fest, dock körde jag så det blev inget festande för min del.

 

Söndag.


Idag packade jag ihop mina saker och sedan kom hjärtat, Shane och Lisa och hämtade mig. Jag fick cirka 3 timmar med min påg och sedan blev jag avsläppt i Båstad för att ta tåget till Göteborg igen. Sara mötte mig på centralstationen och vi gick till Subway för att köpa mat. Vi gick senare hem och åt. Ikväll ska vi till Dubliners och dricka Guinness och hon ska kolla finalmatchen mellan Tyskland & Argentina (fotboll då alltså som jag inte förstår mig på). Imorgon är vi lediga och då blir det plugg hela dagen.

Jag uppdaterar mer imorgon & släpper en bildbomb nu.

Puss!   

                                             


Av Emma Lindahl Smith - 9 juli 2014 16:40

Hej läsare!

Idag började dagen med att göra ett "läxförhör" på de 5 drinkar som man skulle kunna till idag. Det skrev jag igenom utan problem och var nästan klar först   

Efter "läxförhöret" så var det dags att ställa sig i baren! Vi fick blanda drinkar, både nya och de vi lärt oss innan i dagarna   

Vi fick även hålla på med free pouring idag, något som är väldigt kul   

Lunchen kom emellan och efter det så var det dags att stå i baren igen. Det var inte lika kul denna gång då det är så himla varmt och jag glömde bort mig gång på gång   

Efter att man varit i baren så fick vi prova på flairing för första gången. Det var väldigt spännande och kul! Dock så var det väldigt svårt, men man lär sig.

Vid klockan 2 var det dags för teori, något som inte var världens roligaste.

Jag fick lära mig om destiliring, vodka, rom och tequila.

Läxan vi fick till imorgon var bara att plugga 5 drinkar.

Känns väldigt skönt att man får en liten läxa. 

Idag fick jag även reda på resultatet av mitt prov och det är jag väll inte jättestolt över.

På första delen så fick jag 87% rätt. Jag missade på shakern och 1% teorin. Missarna var att jag inte skrev på 1%teorin att sista slatten oxå har ett ekonomiskt värde, och att en bosten shaker hade man till att skaka drinkar, inte blanda dom. Rätt slarviga och onödiga fel enligt mig. På andra delen så var jag medveten om att jag glömde skriva lime juicen på en av drinkarna och fick därmed helt fel på drinken. Jag fick alltså 80% rätt. När jag senare pratade med Richard, min lärare, så sa han att det ändå var väldigt bra gjort av mig, och det får jag väll vara lite glad för. Nu får det helt enkelt läggas in en högre växel och sluta ta paus på paus.

Imorgon får jag reda på resultatet av dagens prov, nog spänd på det.

Nu får ni njuta av både bilder och film sålänge, så skriver jag imorgon igen.

Puss.  


         

Av Emma Lindahl Smith - 8 juli 2014 16:30

Hej läsare!

Vaknade rätt tidigt imorse igen, har sovit jättedåligt då en brasiliansk förening under oss festade till typ 1 inatt. Fick gå ner och säga åt dem att vara tysta så jag kunde sova, men inte kunde jag somna för det.   

Imorse så var det provdax & jag svarade rätt på allting förutom att jag glömde skriva en ingrediens på en drink. Blev sjukt besviken på mig själv över att jag glömde den ingrediensen. Imorgon får jag veta verkliga resultatet och det är jag jättenervös över   

Efter provet så fick jag öva vidare på free pouring och jag börjar bli duktig på det   

Efter cirka 1h & 45min fick jag gå in i baren och blanda drinkarna jag hade prov på idag. Det gick jättebra och jag klarade även av det när det var stressande   

Lunch kom emellan och efter det var det baren och free pouring som gällde.

Vid halv 3 tiden var det samling och då fick vi provsmaka lite alkoholfria smaksättningar som man har i drinkar. Dom var rättså goda och slank ner fort   

Därefter fick vi en stor läxa igen. Planerna för ikväll var att vi skulle gå ut på någon krog/bar och festa då Jesper (min rumskamrat) fyller år, men jag känner att om jag ska klara denna kursen så får jag nog stanna hemma och plugga istället. 

Jag känner även att jag är väldigt förvånad över mig själv. För första gången tycker jag att det är jättekul att gå i skolan och göra saker. När dagen är slut längtar man bara till nästa så man kan få lära sig nya saker och få prova på nya saker. Tack EBS för att ni förgyller mina dagar och för att ni får en till att tycka att det är kul att lära!

Nu måste jag plugga så jag skriver imorgon.

Njut av bilderna nu   

Puss.  

               

Av Emma Lindahl Smith - 7 juli 2014 16:27

Hej läsare!

Inatt var en lååång natt då man knappt fick sova något för både snarkningar och buss, men även för den förbaskade spårvagnen som går här utanför!

Klev upp 10 min innan klockan ringde och åt första frukosten   

Efter det drog kursen igång och vi lärde känna alla i gruppen men även vad olika barredskap heter och vad de är till för. Efter cirka 1h så var det dags att ställa sig i baren för första gången! Vi fick öva på att hälla med flaskor som har droppkorkar på olika sätt och hälla upp 4:or & 2:or utan mätglas. Det var inte det enklaste, men tillslut fick man kläm på det. Efter 2h övning (och väldigt ont i nacke/rygg) så var det dags för lunch. Jag & mina två nya vänner (Sara och Matilda) gick till en restaurang och åt. Falafellrulle som var väldigt sliskig, fick gå ner    Efter det så höll vi på mer med flaskorna och sedan fick man veta vilka regler som gäller och vad man ska tänka på. Vi som bor här har väldigt stor fördel då vi får vara i baren dygnet runt om vi så vill, för att träna och bli så bra som möjligt. Idag fick vi även första läxan, dvs plugga inför första provet imorgon. Jag visste att jag gick en intensivkurs, men inte att det skulle gå såhär snabbt!

Ikväll så ska jag och Sara handla lite och äta och sånt. Det är så himla kul att jag fått en vän så snabbt! Jag som är så blyg och inte säger så mycket.

Nu får ni se på lite bilder så kommer en ny uppdatering imorgon.

Spriten som står på hyllorna i baren är ÄKTA sprit (party?).

Puss.  

           

Av Emma Lindahl Smith - 6 juli 2014 23:28

Hej mina läsare.

Jag hoppas att jag inte skrämde bort er tidigare, men nu lever bloggen igen.

Jag tog studenten fredagen den 13 Juni och därefter blev jag arbetslös.

Jag har spenderat mina dagar genom att fördriva tiden så gott jag kunnat och därefter spenderat helgerna med mitt hjärta.

Idag har jag & min Tim 1.5år tillsammans. Han är det absolut bästa som någonsin kunnat hända mig.  

Dagen har spenderats med mitt hjärta. Vi åkte och badade och åt glass & hade en mysig tid innan jag åkte hem.

Väl hemma packade jag ihop mina sista saker och sedan for bilen till Göteborg. Jag ska vara här i 4 veckor för att gå en bartenderutbildning. När jag väl kom hit och fick se hur litet allting var och träffa alla så var det väldigt nervöst och lite skrämmande. Jag fick många intryck och det blev väldigt mycket att ta in. Jag & pappa gick och handlade frukost till imorgon och tittade runt lite. Just nu känns allting okej, lärarna är väldigt trevliga och så är även mina rumskamrater. Jag delar rum med 2 killar och en annan tjej. Imorgon ska den sista killen som ska bo här komma, och de andra eleverna som inte bor här kommer oxå. Sammanlagt blir vi 10 personer under kursen, vilket känns okej.

Imorgon börjar allvaret och jag är faktiskt redo. Jag var lite negativ till en början när jag fick se hur man bor osv, men nu känner jag mig faktiskt redo. Dags att utmana mig själv och inse att jag kan klara mig själv och att jag är stor nog att bli mer självständig. Mitt liv handlar trottsallt om mig själv och vad jag vill minnas när jag blir gammal och sitter på detdär hemmet. Då vill jag inte komma ihåg att "jag inte vågade" eller "att jag inte kunde för att..." Jag vill komma ihåg alla roliga saker och upplevelser jag upplevde. Det är det jag börjar med nu, och jag är faktiskt stolt över att jag gör detta, för mig själv.

Bilder kommer att komma imorgon på hur jag bor och lite så, lägger in bilder nu från student och bal så ni får en inblick i hur jag hade det när jag hade bloggen nerlagd. Men just nu måste jag sova. Klockan ringer 8 för att hinna äta frukost innan lektionerna börjar 9.

Nu börjar allvaret.

Puss.  

     

Presentation


Emma heter jag, kommer från Örkelljunga Skåne. Är 28 år & jobbar på Perköps åkeri. Här följer ni min resa genom livet.

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7 8 9
10
11
12
13
14 15 16
17
18
19
20
21 22 23 24 25 26 27
28
29
30 31
<<< Juli 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards